چندخط پائیز

یادداشت های یه آدم خیلی خیلی معمولی

چندخط پائیز

یادداشت های یه آدم خیلی خیلی معمولی

باز هم حرفهای بودار!

امروز یه هواپیما سقوط کرد. دوباره تعدادی مردند. دوباره همه پیغام تسلیت می فرستن. ستاد بحران تشکیل می شه. دنبال علت می گردند. این بار خلبان زندس و معلوم نیست کی مقصر شناخته می شه! دوباره اسم هواپیمای تپلف لرزه به تنمون میندازه. از خاطرات مسافرا گزارش تهیه می کنند و یاد اخرین پروازی می افتم که بیست دقیقه تو اسمون بالا و پایین می رفت. حالم بهم می خوره مثل همه از سیاست مدار گرفته تا مبارز و روشنفکر بعد از هر حادثه مدتی بیدار بشیم ونق بزنیم و تمام. اما باید گفت شاید....

با یکی از کسایی که تو هواپیما بودند و زخمی شدند تلویزیون مصاحبه می کرد. اون زن با چشمهایی وحشت زده با لهجه ی مشهدی از اتفاق اون روزش می گفت. می گفت که: هواپیما مدتی تکانهای وحشتناکی می خورده و من با خواهرم با هم حرف می زدیم که این تکانهاهمیشه بوده و هواپیماها فرسودن و خرابن! و.... از این حرفهای معمولی اما بعد دیدیم هواپیما نشست و از جلوش اتیش اومد و هواپیما کج شد و.... . من جمله به جمله ی حرفاش یادم نیست اما چیزایی که برام جالب بود این بود که او هم مثل همه ی ما می دونه که هواپیماها فرسودن. می دونه که وضعشون خرابه اما بازم مثل همه ی ما سوار می شه و صداش در نمی اد! تا این حادثه ی وحشتناک که ازش جون سالم به در برده.

چند روز پیش سوار تاکسی شدم. مثل تمام طول تابستون بعد از اعلام این که ما برق صادر می کنیم و قطعی برق نداریم نیمی از شهر من برای چندمین بار(۶ بارشو که ایمان دارم) در خاموشی به سر می برد.از دوران دبستان دیگه قطعی برق اون قدر کم شد تا اصلآ یادمون رفته بود.از شمالی ترین قسمت گرفته تا جنوبی ترین قسمت تیکه به تیکه برق نبود. از برق خونه ها گرفته تا چراغهای شهر. مثل فیلمایی که از بمبارون وجنگ نشون می دن. ادما تو تاکسی داشتند نق می زدنند. در مورد بی کفایتی و این که واقعآ این همه بی عرضگی شرم اوره! یه خانمی گفت : همه که دارن می نالند و می گن اوضاع خوب نیست پس اینا کی هستن که تو صفها ایستادند و رای می دنند؟  یکی می گفت پول می گیرند . یه پسر جوون می گفت من خودم سربازی رفتم و اینا همه سربازن که مجبورن بیان ووووو

دادم در اومد که اقایون خانوما اینا همشون رای دادند. دلم می خواست بگم خیلی هاتون رای دادین به خاطر این که فکر می کردین پول دار می شین و اوضاع خوب میشه . امروز با خودم گفتم شاید اون زن هم به خاطر رفع مشکلاتش رای داد به همین اقا! اون خوب می دونه اوضاع هواپیماها خرابه اما نمی دونه چرا؟ نمی دونه با هر رای و شعارش اوضاع خودشو بدتر می کنه. وقتی دولت رسمآ اعلام می کنه که هیچ روزنامه ای حق نداره در مورد عواقب تحریم اقتصادی به خاطر فعالیت های هسته ای ممکنه پیش بیاد بنویسه چه ارزشی داره هزارتا ادم بریزن فردا بیرون شعار بدن حق مسلم ماست...

حالم از این شعاره متعفن بهم می خوره. خانمی که هر روز توی تاکسی می شینی و فکر می کنی کسی به اون رای نداده٬ باید بدونی که اونایی که قهر کردن و ناز کردن ونشستن تو خونه هاشون و گفتن ما انتخاباتو تحریم می کنیم باعث شدن. می دونی فقط چند درصد مردم روزنامه می خونن؟ می دونی چندتاشون می دونند امریکا ما را تحریم کرده برای همین هواپیما نداریم؟. اخه چه فایدهای داره من و تو ٬تو این دنیای مجازیه لعنتی بنویسیم و بخونیم وبرای همدیگه نظر بدیم به خاطره ذهنهای روشنمون هورا بکشیم!   مردم نمی دونن. نمی خونن. مردم گرسنه ی یه لقمه نان اند و سیر از جهل.

کاش به اون زن حادثه دیده می گفتم حق تو اون شعار مسخره نیست٬ حق تو یه کشور اباده. حق تو یه خیال راحته که وقتی بچه ات می ره سفر سالم برگرده. حق تو اینه که راحت بتونی بخونی و حرف بزنی. حق تو اینه که بدونی اگه تحریم بشی دیگه داروهای معجزه اسای خارجی در کار نیست. دیگه تجهیزات پزشکی در کار نیست. باید بدونی اگه تحریم شدی تورم اون قدر بالا می ره که دیگه دولت مردمیت نمی تونه تو رسانه ی تحت امر خودش ۲/۳ ٪ به حرف و دروغ کمش کنه. اون قدر اشکار می شه که هیچ دروغی سقف خراب خونت را توجیه نمی کنه. حقه تو اینه که اینا را بدونی بعد بری تو خیابون با ارمانهات میثاق کنی و داد بزنی ..... حق مسلم ماست!

پی نوشت ۱: اگه غلط املایی دارم ببخشید٬ خیلی تند تند نو شتم!

پی نوشت ۲: من هم جزء این مردمم کسی لطفآ بش بر نخوره

پی نوشت ۳: اقا اصلآ هر کی می خواد بش بر بخوره حوصلمون سر رفت از بس که ملاحضه کاری کردیم!

پی نوشت ۴: اخه بچه  برو درستو بخون تو را چه به این حرفا.

نظرات 7 + ارسال نظر
behshad ( booter ) yahoo 7.5 شنبه 11 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 02:00 ق.ظ http://www.booter-rasht.blogsky.com

salam dost aziz va Gol khobi wblaget ghashang bood va jaleb tonesty be man sar bezan va az barname haye yaho 7 final be khosos Boot DC Buzz Estefadeh kon va be dostanet moarefy kon montazeret hastam khosh hal shodam behshad bye

توحید شنبه 11 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 07:47 ق.ظ http://thdmc.blogsky.com

آخه مگه یه جوون کاره مهم تر نداره که بیاد به مسایل مملکتش گیر بده!
بچه برو درست و بخون!
......
مشکل ما اینه که بالا نوشتم...

مهدی شنبه 11 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 11:33 ق.ظ http://keychem.blogfa.com

کار ما همینه دیگه...بازم مثلا یه مشت بز مردن...

افشین شنبه 11 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 01:08 ب.ظ http://o0oafshin.blogsky.com

1 - به نظر من مشکل کشورمون فقر فرهنگی نیست ؛استحاله ی فرهنگی ! اونا می فهمند.شاید بیشتر از ما هم می فهمند ؛ ولی این روزا فرهنگ تملق و ریا کاری مد شده .
2 - من نمی دونم این وزیر راه وقتی که روزانه صدها نفر تو جاده ها و هواپیما ها کشته می ده ؛ چطور شبا خوابش می گیره ! یاد دادمان به خیر !راستی ما چه وزیر هایی داشتیم و ....
3 - بعضی وقتا می شه که ما خودمون هم خودمون رو تحریم کردیم ؛ هیچی هم نشده ! مثلاً همین داروهای کمیاب دانمارکی که برا بیماری های خاص استفاده می شد .چون به پیغمبرمون توهین کردند تحریمش کردیم ؛حتی جیک کسی هم بلند نشد .->پس از چیه تحریم باید بترسیم ؟

نعیم شنبه 11 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 01:46 ب.ظ

سلام،

خسته نباشین،

والا چه عرض کنم،

قبلا هم گفتم مردم بدنه به نظر راضی میان،

مردم بدنه هواپیما میخواد چیکار کنه،

از نظرشون هواپیما سقوط کرده تا گناهان چند نفر از مسافران

بخشیده بشه،

یا هواپیما سقوط کرده تا یکی که حیف بوده به دلیل کهولت

سن از دنیا بره شهید بشه،

از نظر مردم بدنه بعضی از مسوولین با عالم غیب ارتباط دارن

و حمایت میشن،

با اینا کاری نمیشه کرد،

البته به نظر میاد هنوز اگه کسی بخواد یه جور دیگه زندگی کنه

بشه همینجا اینکارو بکنه،

ولی تغییر در این طرز تفکر خیلی طول میکشه،

بهتر نگاه کرد و هر از چندگاهیم یه کوچولو لبخند زد،

موفق باشین

نعیم یکشنبه 12 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 01:25 ق.ظ http://nmnw.blogfa.com

وای از قطعی برق نگین که دلم خونه

نعیم سه‌شنبه 14 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 12:23 ق.ظ http://nmnw.blogfa.com

نمیدنم چرا وقتی مطلبی توی وبلاگم مینویسم احساس میکنم دختری دارم که باید شوهرش بدم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد